Koelvloeistof

Home Forums Auto Techniek Koelvloeistof

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #1207
      webmaster
      Sleutelbeheerder

      Zijn er ervaringen met waterloze koelvloeistof van Evans in een oldtimer van ca. 65 jaar oud?

    • #1254
      jack
      Gast

      In mijn MG V8 heb ik al jaren de Evans vloeistof in gebruik het voordeel is dat de V8 zeer gevoelig is voor hogere temperatuur maar met het hogere kookpunt verlies je veel minder snel je koelvloeistof enige waarschuwing is op zijn plek want een motor die altijd koelproblemen heeft los je niet op door deze vloeistof met een hoge kookpunt want en motor die boven 120 graden moet werken word thermisch veel te zwaar belast en heeft zeker gevolgen en er is dan ook meer aan de hand wat om aandacht vraagt dus weer ook met Evans vloeistof zeer alert voor [te] hoge motor temperatuur !!!
      Het grote voordeel is dat Evans vloeistof veel minder agressief is en dus veel langer meekan dan de 5 jaar van normale moderne vloeistof en zeker vervangen / ververst hoeft te worden wat nog al eens vergeten word ! [ net als de 3 jaar verversing termijn van remvloeistof ].

    • #1290
      webmaster
      Sleutelbeheerder

      Hallo Jack, Leuk dat je goede ervaringen hebt met de koelvloeistof van Evans. Op internet lees je de meest verschillende meningen over koelvloeistof waarbij ik me dan altijd afvraag of die reacties gebaseerd zijn op eigen ervaringen. Zo zou de G11 vloeistof de enige zijn die in oldtimers gebruikt zou kunnen worden. Van de moderne G12 vloeistof schrijft men dat de rubber afdichtingen van bijvoorbeeld de seal van de waterpomp er door zou kunnen oplossen etc. Wat mijn MG TD betreft heb ik qua koeling tegen dat het een drukloos systeem is waardoor het kookpunt van water zonder toevoeging toch snel bereikt is. Evans zou daar uitkomst in bieden al overweeg ik ook een expansietank aan te brengen om de radiateur zo vol mogelijk te houden en enigszins op druk te houden waardoor de kooktemperatuur ook stijgt . Een combinatie van die twee zou mogelijk ook een prima oplossing zijn denk ik.
      Bedankt voor je reactie.

      Zijn er misschien lezers die ook resultaat hebben geboekt met het aanbrengen van een expansie tank?

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.